Bank głosów do reklam

Jeśli postanowiliśmy zareklamować się w radiu, internecie czy telewizji, powinniśmy udać się do profesjonalnego studia, które specjalizuje się w tworzeniu wszelkiego rodzaju nagrań. Oczywiście każda stacja ma kilku stale współpracujących spikerów i lektorów, którzy jednak zajmują się tylko nagraniami zapowiedzi, czy odczytywaniem na antenie wcześniej napisanych tekstów niereklamowych. Osoby te pracują tylko dla swojego radia, a stacje nie zajmują się produkcją reklam, jedynie je emitują. Dlatego przed wykupieniem czasu antenowego trzeba najpierw krok po kroku stworzyć swój spot.

Firm nagraniowych jest na rynku sporo, różnią się przede wszystkim cenami i jakością usług. Najtańsze oferty są raczej niepolecane, ponieważ zazwyczaj realizacją zamówień zajmują się amatorzy, którzy niekiedy nawet nie maja profesjonalnego studia. Za dobre nagrania trzeba zapłacić nieco więcej, jednak mamy pewność, że nie będzie słychać żadnych szumów w tle, a producent na pewno dotrzyma terminów.

Każde poważne studio nagraniowe posiada także swój bank głosów – rzeszę wiernych lektorów. Są to osoby o dużym doświadczeniu, zdolnościach aktorskich i co najważniejsze, niezwykle przyjemnej dla ucha barwie głosu. W takiej bazie mamy spory wybór spośród zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Możemy więc spokojnie wybierać lektorów w zależności od potrzeb. Większość poważnych banków głosów współpracuje także z grupą dzieci. Dzięki temu spoty reklamujące produkty dla najmłodszych są znacznie bardziej chwytliwe dla docelowych odbiorców, jakimi są przede wszystkim maluchy i młodzież. Natomiast jeśli zależy nam na wyjątkowej skuteczności, to przy odpowiedniej opłacie możemy liczyć na współpracę z naprawdę znanymi lektorami, aktorami, co dodatkowo uatrakcyjni naszą reklamę.

Jednak sam lektor odczytujący jeszcze nie tworzy reklamy. Potrzebna jest także muzyka w tle oraz pełny montaż wszystkich części składowy wraz z ewentualnymi komputerowym. Firmy nagraniowe oczywiście wszystkim tym się zajmują. Zleceniodawca przekazuje jedynie tekst i pomysł na spot, a cała reszta jest w rękach fachowców.

Spoty reklamowe to niejedyny rodzaj zarobku firm tego typu, ponieważ wiele z nich zajmuje się także produkcją dubbingu np. do jakże popularnych filmów animowanych. Dzięki takim przedsięwzięciom firmy nagraniowe nawiązują kolejne kontakty ze znanymi aktorami, a baza głosów systematycznie się powiększa. Niekiedy też firmy wynajmują swoje studia  i cały profesjonalny sprzęt muzykom, którzy nagrywają tu nawet całe płyty.