Ile kosztuje reklama w radiu?

Każde radio komercyjne utrzymuje się przede wszystkim z reklam. Dlatego też zwykle zatrudnia co najmniej jedną osobę, która zajmuje się tylko wyszukiwaniem reklamodawców. Jednak przeważnie firmy same zgłaszają się do radia z prośbą o przedstawienie oferty i porady, jak nagrać profesjonalny i skuteczny spot. Przedsiębiorcy doskonale wiedzą, że aby mieć klientów, trzeba najpierw stworzyć dobrą markę, a następnie poinformować społeczeństwo o istnieniu danego produktu czy usługi. Osoba, która nie wie, że coś istnieje, nie będzie tego szukać. Wiedzą także, że reklama w radiu czy telewizji jest zdecydowanie najefektywniejsza, przynosi znaczne zyski w krótkim czasie.

Na rynku nie ma typowej, jednolitej oferty, która obowiązywałaby we wszystkich stacjach w Polsce. Cena reklamy zależy od wielu czynników. Za identyczny materiał znacznie więcej zapłacimy w radiu ogólnopolskim niż w mediach lokalnych. Jeśli dana firma prosperuje tylko w obrębie miasta, czy jednego województwa, to spot w stacji regionalnej w zupełności wystarczy, chyba że chce się rozszerzyć działalność na kolejne miasta.

Długość nagrania także ma spore znaczenie. Zarówno w radiu jak i w telewizji najważniejszą jednostką jest sekunda. Dlatego im krótszy spot, tym tańszy. Są pewne standardy jeśli chodzi o czas trwania reklam w radiu zbadane i opracowane przez specjalistów od marketingu, którzy twierdzą, że optymalną długością spotu jest 30 sekund. Krótsze reklamy raczej drażnią, słuchacz zwraca uwagę nie na jej treść, a sam fakt zbyt częstych zmian muzyki i barwy głosu lektora. Natomiast dłuższe (ponad 40 sekund) wydają się ciągnąć w nieskończoność, przez co odbiorca zaczyna się niecierpliwić.

Cena za spot radiowy zależy także od pory emisji nagrania. Najwięcej trzeba będzie zapłacić za reklamę odtworzoną w godzinach 11 – 18, ponieważ to w tym czasie słucha ich najwięcej odbiorców (ceny niekiedy sięgają nawet kilku tysięcy złotych). Nocą efektywność spotów jest znacznie mniejsza, więc także ich cena musi być niższa.

Każde radio ma swój własny cennik, który zwykle można znaleźć na stronach internetowych poszczególnych rozgłośni. Jednak w przypadku dużych kontraktów długoterminowych i częstej współpracy zwykle można liczyć na ofertę indywidualną stworzoną specjalnie pod klienta.