Piosenki reklamowe

Jednym z najważniejszych elementów współczesnej reklamy radiowej jest melodia, dzięki której spot staje się atrakcyjniejszy, a przy tym znacznie przyjemniejszy w odbiorze. Często właśnie za sprawą odpowiednio dobranej muzyki reklama w rozgłośniach nie drażni słuchacza, nie wywołuje chęci natychmiastowej zmiany stacji, a wręcz odwrotnie – ładna, chwytliwa melodia potrafi wręcz zachęcić do słuchania i krążyć po głowie całymi dniami.

Zazwyczaj specjalnie na potrzeby konkretnej reklamy tworzone są zupełnie nowe piosenki (niemal każde studio nagraniowe dysponujące bankiem głosów lektorów współpracuje także z kompozytorami). Ich charakter, tempo, linia melodyczna, czy wszelkiego rodzaju efekty dźwiękowe ściśle współgrają z wypowiadanym przez lektora tekstem. Niekiedy rolę lektora przejmuje chórek czy wokalistka o ciekawym głosie, którzy odśpiewują treść i hasła reklamowe.

Innym rozwiązaniem często spotykanym w reklamach jest wykorzystanie powszechnie znanych piosenek. Jednak wcześniej trzeba kupić od ich twórców prawa autorskie, co wiąże się ze znacznymi kosztami. Dlatego na tego typu rozwiązania mogą sobie pozwolić jedynie duże, bogate firmy. Z drugiej strony jednak takie posunięcie jest bardzo skuteczne i dodaje marce prestiżu, świadczy o osiągniętym już sukcesie.

Można także wykorzystać jedną ze znanych piosenek, których prawa autorskie już wygasły, przez co utwór stał się własnością publiczną. Pojawia się tu jednak pewne ryzyko – nie ma gwarancji, że dana piosenka nie została już kiedyś użyta do jakiejś innej reklamy. Dlatego wiele firm wykorzystuje np. tylko motyw przewodni, ciekawy refren, czy charakterystyczny fragment znanego utworu, po czym go przerabia i zmienia tekst. Dzięki temu otrzymujemy nową muzykę, która przypomina starą, lubianą melodię. Taki chwyt zdecydowanie przyciąga uwagę odbiorców i tym samym niemalże zmusza do wysłuchania haseł reklamowych.

Wybierając muzykę do spotu warto zastanowić się nad jej stylem, który powinien odpowiadać charakterowi reklamowanego przedmiotu czy usługi. Rytmy dynamiczne świetnie pasują do reklamy szkoły, samochodu czy fitness clubu. Spokojne, neutralne melodie wykorzystuje się do spotów o tematyce kulinarnej, czy medycznej. Natomiast utwory śmieszne, wesołe są idealne do reklam kierowanych do dzieci. Wiele firm tworzy osobne sezonowe kampanie reklamowe, które różnią się nieco przekazywaną treścią, ale i muzyką. Np. w spotach bożonarodzeniowych usłyszymy dzwoneczki i gruby głos św. Mikołaja.