Produkcja spotów krok po kroku

Wyprodukowanie skutecznej reklamy wbrew pozorom wcale nie jest łatwe. Większe firmy zatrudniają nawet całe sztaby specjalistów, którzy nieustannie zajmują się tworzeniem kampanii promocyjnych danej marki. Ich zadaniem jest produkcja spotów, ale także ustalenie, jak, gdzie, kiedy i do kogo skierować przekaz, aby osiągnąć jak najlepsze efekty.

Aby stworzyć dobrą reklamę radiową w pierwszej kolejności trzeba ustalić, do jakiej grupy społecznej jest ona skierowana. Ten pierwszy krok pomoże w napisaniu przekonującego scenariusza pod konkretnego klienta. Wiadomo, że kobiety zwracają uwagę na inne rzeczy niż mężczyźni, miewają inne priorytety. Wystarczy zaobserwować, czym kierują się panie i panowie przy zakupie laptopa lub samochodu.

W następnej kolejności należy napisać tekst reklamy z chwytliwym, charakterystycznym hasłem, przestrzegając przy tym kilku bardzo istotnych zasad. Ważne jest to, aby tekst był prosty, zrozumiały i spójny, należy zrezygnować ze zbędnych słów, które nic nie wnoszą do całości, a tylko przedłużają cenny czas trwania spotu. Przeważa język kolokwialny, a w stosunku do słuchacza używa się form w 2 osobie, co zmniejsza dystans między nadawcą i odbiorcą – klient ma się poczuć jak napotkany znajomy, któremu udziela się dobrej rady. Co więcej, reklama nie lubi przesady, musi być wiarygodna, dlatego trzeba tak przedstawić zalety produktu, aby słuchacz nie odczuwał typowego sztucznego przechwalania. Jednak najważniejsze jest to, aby spot był naprawdę oryginalny, pomysłowy, a nawet zaskakujący (zwykle najlepszą metodą jest zastosowanie w reklamie gry słownej, żartu sytuacyjnego).

Gotowy scenariusz trafia do studia nagraniowego, gdzie następuje ostateczna realizacja projektu. Lektorzy odpowiednio odczytują swoje kwestie, następnie nagranie trafia do realizatora, który wprowadza odpowiednie poprawki, podkłada wybraną wcześniej muzykę (często stworzoną specjalnie na potrzeby konkretnej reklamy) i dodatkowe dźwięki, które powinny być oczywiste – słuchacz nie może się tylko domyślać, jaki to odgłos. Następnie montuje wszystko w jedną spójną całość i oczyszcza z wszelkiego rodzaju szumów i niepotrzebnych dźwięków.

Takie nagranie właściwie jest już gotowe do odtworzenia w radiu. Teraz trzeba tylko zadecydować, w których stacjach spot ma się pojawić, o jakiej porze i jak często (co ma znaczący wpływ na koszt emisji) i wykupić czas antenowy w  wybranych blokach reklamowych.